lørdag 30. november 2013

Eks-elever, elever og lærere ved MK Stangnes vgs markerer seg i mediene

19-årige Marlene Angelica Sjonsti-Bjørnsen, som nå studerer ved Høyskolen i Gjøvik, skrev 28. november et lang innlegg i Hålogalandavis om viktigheten av medieutdannelse og spesielt lokale tilbud i Medier og kommunikasjon: "Hvorfor ødelegge noe som fungerer så bra?" er tittelen på innlegget.

Lærerne ved medielinja på Stangnes vgs uttaler til Harstad Tidende i en reportasje der de får fortelle ganske mye om tilbudet ved skolen at "Denne linja er den mest tidsriktige veien til studiekompetanse." 

Elevene ved skolen argumenter i en reportasje i Nordlys for at Harstad har et rikt tilbud på lærlingeplasser for mediefaget - rikere enn i Tromsø – og at konsekvensene av nedleggelse i Harstad, vil bli at mange elever "blir tvunget inn på et fag som de egentlig ikke vil gå."

2 kommentarer:

  1. oppgitt korrekt kilde. Dette er et faksimile-foto, tatt av @silje Belsvik, min kollega. Postet i en facebookgruppe.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg antar slike faksimile-fotoer av avissider er et ganske komplisert spørsmål når det gjelder gjengivelsesrettigheter. Så lenge det er selve avissiden som er hovedsaken, så må vel avisen sies å være rettighetshaver til innholdet. Jeg ser også at den som tar bildet av en avisside kan ha rettigheter knyttet til bildet, men det høres ikke sannsynlig ut at dette fjerner avisens rettigheter. Derfor har jeg oppgitt at artikkelen stod i Hålogalandavis og ikke at bildet av avissiden var hentet fra en Facebookgruppe.

    Jeg har tenkt at intensjonen til den som formidlet avissiden var å dele informasjonen på selve avissiden og ikke å vise fram at de hadde tatt et bilde av avissiden. Videre har jeg tenkt at deling av offentlig tilgjengelig informasjon (avissider) er et gode.

    Jeg har ingen problemer med å se at det er betenkeligheter ved en slik praksis. Det man kanskje kan diskutere aller mest i denne saken er om avisens rettigheter er blitt krenket, for siden de selv ikke har lagt ut siden på nettet, burde strengt talt ikke jeg ha gjort det heller. Jeg tar derfor konsekvensen av dette og fjerner bildet fra siden.

    Jeg er forøvrig absolutt interessert i en diskusjon om de etiske problemstillingene rundt å ha en side som dette. Dette er jo ingen journalistisk side med egne saker, men et forsøk på å ta temperaturen på MK-miljøet rundt omkring i landet med skolenes og linjenes egen informasjon på nettet om aktiviteten som hovedkilde.

    SvarSlett